Eelmisel aastal osalesin konverentsil kus hea tuttav pidas kõnet. Ta oli põhjalikult valmistunud ja antud teemaga aastaid tegelenud. Olin väga üllatunud kui ta alustas oma ettekannet vabandades, et tema nüüd küll antud teemal kõige pädevam inimene pole kõnelema ja ega selle 10 minutiga ju midagi jõuagi edasi anda. Teda tabas ka esinemiskramp kui ta nägi, et mõned osalejaid juba lõunale liiguvad.Nii lõpetas ta ettekande 3 minutit varem öeldes, et kõik soovivad ju ikka õigeaegselt lõunale jõuda.

Kuna konverentsi programmis oli vaid tema nimi ja amet ning ettekande pealkiri, siis kuulajatele jäigi tema ettekandest pealiskaudne mulje. Ning see, et tema sõnade taga on aasta kümned tööd jäi tähelepanuta.Paraku pole see mitte esimene kord kus näen kedagi, kes ise enda ettekande maha teeb.

Kuidas luua kuulajale postiivne ootus?

Jäta meelde: Ootus loob reaalsust. See tähendab, et sa võid kaotada või võita publikut juba enne, kui sa alustad ettekandega. Kui inimesed arvavad, et sa oled hea, siis nad tajuvad sinu öeldut positiivse eelhäälestusega. Seega enda tutvustamise juures pole vaja tagasihoidlikkusega hiilata, vaid pigem tuua välja oma tugevad küljed ja eriti just see, kuidas sinu eelnevad tegemised toetavad sinu tänast ettekannet. Jah, kindlasti võib tunduda see „mitte-eestlasliku enesekiitmisena“ kuid tegelikult on  kuulaja jaoks on oluline mõista, millistele kogemustele ja taustsüsteemile sinu öeldu toetub. Küsimus ei ole sinus, vaid selles, et su kuulajal oleks asjadest ülevaade. Sellest tulenevalt on sinu biograafia detailid programmi materjalides ja see, kuidas sind sisse juhatatakse või kuidas end ise tutvustad,  olulised.

Ära vabanda!

Ning vastupidi, kui inimesed arvavad, et sinu teadmised on vähesed, siis hakatakse sind ka antud eelarvamusega vaatama. Ära ise kunagi alusta oma kõnet vabandusega -

- Ma ei tea, miks küll mind paluti siia rääkima

- Ma ei ole kõige pädevam inimene sellest rääkima

- Mul ei olnud piisavalt aega ette valmistada            

- Selle 10 minutiga ei jõua ma küll kõigest ülevaadet anda, aga võibolla natuke midagi ikkagi

- Tahate kindlasti kõik juba lõunale minna, aga nüüd olete sunnitud mind kuulama. Proovin kiiresti ära teha.

See kõik loob publikule juba eelhäälestuse, et tuleb midagi viletsat ja ebahuvitavat. Kuulajad hakkavadki vigu sinu ettekandes otsima või leiavad endale huvitavamat tegevust (vestlus kolleegiga , telefonis asjatamine,materjalide lugema vm).

Austa oma publikut

Kui sa ise ennast väärtustad ja enda öeldut oluliseks pead, teevad seda ka su kuulajad. Kui sa ennast ise maha teed ja enda juttu ei väärtusta, on keeruline oodata kuulajatelt vastupidist.

Ennekõike austa oma publikut sellega, et sa ennast maha ei tee. Sest tegelikult on ju solvav, kui võtad aja ja lähed konverentsile ning siis esineja teatab, et tegelikult ei tea ta teemast midagi, ei viitsinud ette valmistada nii, et ajaraami mahtuda või et pausil pakutav juustuvõileib on tema ettekandest huvitavam…. Tagasihoidlikkus ei kaunista esinejat, vaid solvab publikut.

Kui soovid saavutada enesekindlust esinedes, tule esinemisjulguse treeningule